Liikkeellä pysymisen tärkeys poikkeusolojen aikana

Koronaepidemiasta huolimatta on tärkeää huolehtia omasta fyysisestä kunnosta. Runsas paikoillaanolo vaikuttaa nopeasti varsinkin iäkkäämpien ihmisten fyysiseen kuntoon ja voi heikentää toimintakykyä, minkä takia esimerkiksi tuolilta nouseminen voi vaikeutua.

Pienikin liike on hyvästä!

Liikkeelle lähteminen aktivoi lihaksia ja aineenvaihduntaa sekä kohentaa mielialaa ja vireystilaa. Liikkumisella voidaan vaikuttaa myös positiivisesti unen laatuun.

Sosiaalisen eristäytymisen aikana on siis syytä muistaa ulkoilla oman voinnin mukaan, vaikka vain talon ympäri kävellen tai roskiksella käyden. Ulkoilla voi useammankin kerran päivässä. Ulkoillessa tulee kuitenkin tartuntariskin takia huolehtia riittävästä turvavälistä muihin.

Jos ulkoilu ei voinnin puolesta onnistu, kannattaa kotona nousta usein jalkeille ja käyskennellä asunnon sisällä. Nyt on hyvä aika seurata ikkunasta mm. kevään tuloa ja eri lintulajien ilmestymistä pihapiiriin. Esimerkiksi portaat toimivat myös hyvänä harjoitusvälineenä kotona.

Lihaskunto ylläpitää toimintakykyä

Päivittäiseen elämään kannattaa ujuttaa myös lihaskuntoharjoittelua. Mitä vähemmän pääsee liikkumaan ulkona, sitä tärkeämmäksi tulee jumppailu kotona.

Oheen on kerätty muutamia harjoituskokonaisuuksia kotiharjoittelun tueksi. Harjoitusohjelmista voi kerätä itselle sopivat liikkeet tai tehdä kyseinen ohjelma kokonaan oman voinnin niin salliessa.

Ohjelmat ovat kirjallisessa muodossa, joten niitä voi vaikka tulostaa vietäväksi läheisen postiluukkuun.

Kotivoimisteluohjelma luustokuntoutujalle

UKK-instituutin ja Luustoliiton kolme eri vaativuustasoista kotivoimisteluohjelmaa luustokuntoutujalle. Ohjelmat sisältävät verrytteleviä, vahvistavia ja tasapainoa harjoittavia liikkeitä.

Matka hyvään kuntoon - Opas aloittelevalle kuntoilijalle

Oppaaseen on koottu Kunnossa kaiken ikää -ohjelman monipuolisia harjoituksia kotona ja ulkona tehtäväksi. Harjoituksia tehdään myös eri välineillä. Tästä voi koota itselleen mieleisen harjoitusohjelman. Liikkeitä tehdessä on tärkeää huomioida oma kuntotaso ja turvallisuus.

Kävely kevyemmäksi - Kotivoimisteluohjelma voiman ja tasapainon hankintaan

Ikäinstituutin lyhyt harjoitusohjelma ikäihmisille. Sisältää alaraajojen lihasvoimaharjoituksia ja tasapainoharjoitteita.

Liikepankki ikäihmisten voima- ja tasapainoharjoitteluun - Mattojumppa

Ikäinstituutin Voimaa vanhuuteen -ohjelman mattojumppa, jonka voi tehdä myös vuoteessa.