Turvallisuusvinkkejä potilaalle/asiakkaalle

Terveydenhuollon henkilöstö vastaa potilas- ja asiakasturvallisuudesta, mutta potilaalla/asiakkaalla ja hänen läheisillään on keskeinen rooli potilas- ja asiakasturvallisuuden edistämisessä. Kannustamme potilaita/asiakkaita aktiivisesti osallistumaan ja ilmaisemaan huolensa ja kysymyksensä hoitoon liittyvissä asioissa.

Kymmenen hoidon onnistumista edistävää vinkkiä potilaalle/asiakkaalle

1. Kerro, jos sinulla kysyttävää tai olet huolestunut jostakin
On tärkeää, että ymmärrät, miten ja miksi sinua hoidetaan ja tutkitaan, ja mitä tutkimuksissa on löytynyt. Kysy tarkemmin aina, jos et ymmärrä vastausta.

2. Kerro henkilökunnalle elintavoistasi
Kerro henkilökunnalle, jos käytät lääkkeitä, ns. vaihtoehtohoitoja, lisäaineita tai ns. luonnonmukaisia terveystuotteita ruokavaliossasi, tai jos noudatat erikoisruokavaliota. Kerro myös ruoka-aine- ja lääkeallergioistasi.

3. Tee muistiinpanoja sairaalahoitosi aikana
Pidä päiväkirjaa kokemuksistasi sairautesi aikana. Lisäksi on hyvä merkitä muistiin kysymyksiä, joita haluat selvittää hoitotiimin kanssa.

4. Useampi korva kuulee paremmin
Voi olla hyvä, että pyydät perheenjäsenesi tai ystäväsi mukaan kuulemaan lääkärin tai hoitajan selvitystä tutkimuksista ja hoidoista. Kun saman asian kuulee useampi korva, väärinymmärrysten ja väärien tulkintojen vaara vähenee.

5. Voit valtuuttaa jonkun muun puolestasi kuulemaan sairauttasi ja tutkimustuloksia koskevaa tietoa
Jos et jaksa omaksua tietoja sairaudestasi ja tutkimusten tuloksista, voit pyytää hoitotiimiä käymään asiat läpi perheenjäsenesi tai muun valtuuttamasi henkilön kanssa.

6. Varmista henkilötietosi
Varmista hoitotiimin kanssa nimesi ja henkilötunnuksesi ennen jokaista tutkimusta, hoitoa tai lääkkeen antoa.

7. Kysy sinulle suunnitellusta leikkauksesta
Keskustele lääkärisi kanssa sinulle suunnitellusta leikkauksesta. Kirurgin olisi hyvä merkitä leikattava alue merkkauskynällä ennen toimenpidettä.

8. Kerro, jos sinulla on kipuja
On tärkeätä, että henkilökunta saa tietoa oireistasi. Oireet, esimerkiksi kipu, joita esiintyy muualla kuin leikkausalueella tai alkuperäisen vaivasi ulkopuolella, voivat olla henkilökunnalle tärkeätä tietoa.

9. Muista kysyä, miten hoitosi on tarkoitus jatkua, ennen kuin poistut sairaalasta
Muista kysyä, miten hoitosi jatkuu ja mitä sinun itse pitää tehdä.

10. Tutustu lääkehoitoosi
Varmista, että tiedät lääkkeesi nimen, sen vaikutukset sekä miten ja kuinka kauan lääkettä on tarkoitus käyttää. Pidä luetteloa käyttämistäsi lääkkeistä. Pidä huoli myös siitä, että tunnet lääkkeiden sivuvaikutukset. Kysy henkilökunnalta ruoka-aineista ja juomista, jotka voivat vaikuttaa lääkehoidon tehoon.