Seututerveyskeskuksen terveysasemilla lisätään kiireetöntä hoitoa mahdollisuuksien mukaan

Julkaistu 11.5.2020 klo 9.30

Epidemiatilanteen ollessa rauhallinen Seututerveyskeskuksessa lisätään kiireettömiä vastaanottoja niissä rajoissa kuin se on mahdollista toteuttaa koronatartuntariskin kannalta turvallisesti. Kiireetöntä hoitoa tarvitsevia potilaita kutsutaan vastaanotoille puhelimessa tai sähköisissä asiointikanavissa tehdyn hoidon tarpeen arvion perusteella. Myös neuvolatarkastuksia ja fysioterapiaa tehdään kutsumalla asiakkaat vastaanotolle.

Terveysasemilla pidettävät vastaanotot järjestetään väljällä aikataululla eivätkä odotustilat ja neuvontapisteet ole käytössä, jotta tiloihin ei kerry samanaikaisesti tarpeettoman paljon ihmisiä. Hengitystieinfektiopotilaiden hoito on edelleen keskitetty Joutsaan, Keuruulle ja Laukaaseen muusta toiminnasta erotetuille infektiovastaanotoille, jotta terveysasemalle on koronan suhteen riskiryhmäläisenkin turvallista tulla.

Potilaita voidaan kutsua vastaanotolle Joutsan, Keuruun ja Laukaan ohella myös Petäjäveden, Toivakan ja Konneveden terveysasemille. Multian ja Luhangan terveysasemilla sekä Haapamäen ja Lievestuoreen sivuvastaanotoilla ei järjestetä toimintaa Multian ja Luhangan näytteenottoa lukuun ottamatta.

Toistaiseksi terveysasemille tullaan siis vain kutsuttuna. Toimintatapoja muutetaan tarvittaessa, jos ja kun epidemiatilanne muuttuu. Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon osalta odotetaan vielä STM:n ohjeistusta.

Poikkeustilanteen aikana on voitu hoitaa yli puolet vastaanotolle tulleissa yhteydenotoissa ilmenneistä vaivoista ilman terveysasemalle saapumista

Kun terveysasemilla liikkumista on pitänyt välttää epidemian leviämisen estämiseksi, potilaiden asioita on pyritty hoitamaan mahdollisimman pitkälle puhelimitse ja etätyömenetelmin. Terveyskeskuslääkärit ovat osallistuneet aiempaa tiiviimmin moniammatilliseen puhelimessa tehtyyn hoidontarpeen arviointiin ja konsultointiin, joten hoito ja siihen liittyvät asiat ovat usein onnistuneet ilman lääkärikäyntiä terveysasemalla.

Lisäksi terveysasemilta ollaan ennakoivasti yhteydessä mm. kansansairauksia sairastaviin potilaisiin heidän tilanteestaan ja hoidostaan. Mm. diabeteshoidossa, mielenterveys- ja päihdepalveluissa ja puheterapiassa on voitu ottaa yhteyttä myös videovälitteisesti asiakkaaseen kotisohvalle saakka.

Hyvän asiakaspalautteen perusteella yhteydenoton sujuvuus ja hoidon saatavuus ovat parantanuteet, minkä takia uudet hyväksi havaitut toimintamallit jätetään käyttöön myös poikkeustilanteen purkauduttua.

Koska terveysasemille tulee puheluja paljon, muissa kuin päivystysasioissa toivotaan yhteydenottoa ensisijaisesti sähköisten asiointipalvelujen kautta

Setutuk.fi-sivustolta löytyvän sähköisen ajanvarauspyynnön (24h asiointi) kautta voi sujuvasti tehdä oirearvion, hoitaa lääkärintodistus- ja lausuntoasiat, sairauslomatodistukset, reseptien uusimisen, tutkimustulosten kyselyn ja jo varattuihin aikoihin liittyvät tiedustelut. Setutuk.fi-sivustolla voi myös jättää sähköisen soittopyynnön, joka on yhtä luotettava kuin puhelimitse jätetty soittopyyntö. Lisäksi eAsioinnissa voi mm. lähettää viestin suoraan terveysasemalle ja neuvolaan.