Asiakkaan ja potilaan oikeudet Oikeudet sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä asiakkaan tallennettuihin tietoihin. Oikeudet rekisteröidyn roolissa (GDPR) Hyvinvointialueella asiakastietoja dokumentoidaan henkilörekistereihin. Asiakasta kutsutaan tällöin henkilörekisteriin liitetyksi rekisteröidyksi henkilöksi. Rekisteröidyn oikeuksista säädetään EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksella (GDPR) sekä kansallisella tietosuojalailla. Oikeudet viranomaisen asiakirjoihin (Julkisuuslaki) Oikeutta saada tieto viranomaisen asiakirjasta säädellään julkisuuslailla. Kansalaisella on oikeus saada tieto viranomaisen julkisesta asiakirjasta. Laissa on säädetty sosiaali- ja terveydenhuollon asiakirjat viranomaisen salassa pidettäviksi asiakirjoiksi. Jokaisella on oikeus saada viranomaiselta tieto häntä itseään koskevasta salassa pidettävästä asiakirjasta. Oikeudet vainajan asiakastietoon Henkilön elinaikana annettua terveyden- ja sairaanhoitoa koskevia tietoja voidaan yksittäistapauksissa luovuttaa sille, joka tarvitsee tietoja tärkeiden etujensa tai oikeuksiensa selvittämistä tai toteuttamista varten, siltä osin kuin tiedot ovat välttämättömiä etujen tai oikeuksien toteuttamiseksi. Oikeus lokitietoon Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä edellyttää rekisterinpitäjää valvomaan henkilötietojen käsittelyä mm. lokitietojen avulla. Mahdollisen väärinkäytöksen ilmetessä ryhdytään kurinpidollisiin ja tarvittaessa rikosoikeudellisiin toimiin. Rekisteröidylle ilmoitetaan, mikäli hänen tietojaan on käsitelty asiattomasti. Asiakirjajulkisuuskuvaus Tämä on Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakirjajulkisuuskuvaus. Keski-Suomen hyvinvointialue on tiedonhallintayksikkö, jonka on julkisuusperiaatteen toteuttamista varten ylläpidettävä asiakirjajulkisuuskuvausta sen hallinnoimista tietovarannoista ja asiarekisteristä (Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta 906/2019).