Uudenlainen toimintamalli on parantanut hoidon saatavuutta ja jatkuvuutta Keuruun vastaanotolla

Julkaistu 24.11.2020 klo 8.00

Keuruun terveysaseman vastaanotolla on syyskuusta alkaen toteutettu uudenlaista omahoitajuuteen perustuvaa toimintamallia, joka on jo parin kuukauden aikana parantanut hoidon saatavuutta ja jatkuvuutta sekä vähentänyt puhelimessa jonottamista. Syksyn aikana terveysasemalla asioineille on nimetty omahoitaja, joka vastaa asiakkaan yhteydenottoihin jatkossa. Jos itselle ei vielä ole nimetty omahoitajaa tai hänen nimensä on unohtunut, asiakas voi edelleen soittaa vastaanoton yleiseen palvelunumeroon.

Omahoitajat pystyvät ottamaan huomioon asiakkaan aikaisemmat käynnit, vaivat ja ohjauksen tarpeen sekä huolehtimaan tarvittavasta jatkohoidosta ja tuesta, jota hoidon onnistuminen ja vaikuttavuus vaativat. Omahoitajilla on tukenaan samoissa tiloissa tiiviissä yhteistyössä toimiva moniammatillinen tiimi, jonka lääkäreiltä ja muilta ammattilaisilta he saavat välittömästi potilaan hoitoon tarvittavat neuvot ja ohjeet.

Omahoitaja pyrkii vastaamaan jätettyihin soittopyyntöihin tunnin kuluessa

Seututerveyskeskuksen palvelulupaustavoitteena on, että omahoitajat vastaavat heille jätettyihin soittopyyntöihin tunnin sisällä sen jättämisestä. Tämän takia ei ole tarpeen soittaa enää muihin numeroihin, kun soittopyynnön on kerran jättänyt. Hätätilanteessa soita 112. Uuteen toimintamalliin siirtymisen, terveysaseman remontin sekä koronavirusepidemian aiheuttamasta lisätyöstä johtuen palvelulupaustavoitteeseen ei ole aina päästy, mutta aina siihen pyritään.

Asiakkaan asiaa edistetään jo ensimmäisen puhelun aikana mahdollisimman pitkälle, jotta hoito alkaa sujuvasti ja vältyttäisiin turhilta viiveiltä. Hoidossa voidaan hyödyntää myös sähköisiä asiointipalveluja tai etävastaanottoa, jotta terveysasemalla tarvitse käydä tarpeettomasti.

Tarvittaessa potilas kutsutaan vastaanotolle tai tutkimuksiin paikan päälle jopa samana päivänä. Kiireellisetkin asiat hoituvat siis sujuvasti omahoitajan kautta. Myös kiireetön vastaanotto pyritään järjestämään mahdollisimman pian viimeistään viikon sisällä. Ilta- ja viikonloppupäivystys toimivat entiseen tapaan.

Uusia toimintamalleja otetaan käyttöön portaittain eri kunnissa

Omahoitajatoimintaa, moniammatillisia tiimejä, konsultaatiokäytäntöjä ja etähoidon lisäämistä valmistellaan myös muilla Seututerveyskeskuksen terveysasemilla ja toimintatapoja otetaan käyttöön heti järjestelyjen salliessa loppuvuoden ja ensi vuoden 2021 aikana.